Print

Afsluiting dramalessen onder- en middenbouw

10 juni 2015
In de afgelopen maanden hebben onze leerlingen van onder- en middenbouw wekelijks les gehad van onze docente Carla Wighman. De resultaten ervan kunt u hier bekijken.

Drama heeft een belangrijk doel. Het wordt ingezet om vaardigheden te ontwikkelen die bijdragen aan het leerproces van het kind.

Kerndoelen

Binnen de kerndoelen die in 2006 voor het basisonderwijs zijn vastgesteld, wordt voor kunstzinnige oriŽntatie het volgende omschreven:

54. De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.

55. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

56. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

De dramalessen richten zich vooral op kerndoelen 54 en 55 waarin respectievelijk de actieve en receptieve kant van drama wordt belicht. 

Doelstellingen

Bij de doelstellingen binnen het vak drama wordt onderscheid gemaakt tussen vakspecifieke en persoonlijkheidsvormende doelstellingen.

Vakspecifiek wordt aandacht besteed aan het verbeelden van gevoelens, ideeŽn, situaties en personages. De leerlingen krijgen inzicht in de opbouw van een rol en van een verhaal, het gebruik van vormgeving en de overdracht richting een publiek. Daarbij leren ze verschillende speltechnieken en dramaturgische termen herkennen en hanteren. Oppersoonlijkheidsvormend vlak gaat drama onder andere over het vergroten van de verbale en non-verbale expressiemogelijkheden, het stimuleren van de fantasie en creativiteit en het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden. 

KIJK HIER! Afsluiting dramalessen mei 2015